(Még ha annak is vallja magát!) Tavaly év vége óta találkozhatsz a MIFID II fogalommal szolgáltatód felületén. De mit jelent ez, miért van rá szükség és mit változtat meg? Mostanában eléggé beleástam magam a pénzügyek jogi hátterébe, de leginkább élveztem és megvilágosított néhány alapvető dolgot. NAGYON fontos dolgokat:

Egy kis történelem

A MIFID szabályozás egy Uniós irányelv, ami 2007-ben lépett életbe. Célja a pénzügyi piacok szabályozása. Már akkor világos volt, hogy ez csak az első verzió, azóta sok minden történt amiből tanulni lehetett, például a gazdasági válság. Emiatt 2014-ben elfogadták a MIFID II-t, amit minden tagországnak be kellett építenie a jogrendszerébe és 2016 nyarán lépett volna életbe. Ezt elhalasztották egy évvel és végül 2018 január elején lépett életbe. Sajnos azóta sem teljesen tisztázott a dolog, számos kérdés van még értelmezés alatt.

Milyen változásokat hozott?

Úgy lehetne összefoglalni, hogy a jogalkotónak az ügyfelek védelme volt a legfontosabb szempont, azonban ez megfelelő tudás hiányában könnyen félelmet is okozhat. Most itt nem fogok minden részletet értelmezni, de lássunk néhány fontos változást:

  • Tiszta vizet önt a pohárba a jogi viszonyokat illetően.
  • Pénzügyi termék értékesítése előtt és után is be kell mutatni hogyan segíti a termék az ügyfél érdekeit.
  • Teljes transzparencia a költségeket illetően, be kell mutatni a kumulált költségeket is. A tanácsadók többsége eddig elhallgatta a jutalékát, pedig jó látnod, hogy mégis mennyit kaszálnak a te pénzedből. Az MNB eddig is próbálta ezt megfékezni és felső plafont vezetett be a jutalékokra. Emellett be kell mutatni, hogy a termék évről évre milyen költségekkel jár és ez hogyan hat a hozamra. Akár évekre lebontva mit jelent az a költség hosszú távon?
  • Be kell mutatni a kockázat orientált teljesítményt. Például egy befektetési alap tájékoztatójába be kell írni, hogy az hogyan viselkedik egy válság alatt. Ettől mondjuk Átlag Béla kezdetben megijedhet, furcsa lehet szembesülni vele, hogy az adott befektetési alap egy válság alatt elvesztheti a fele értékét. Aggódtak is a szolgáltatók az ügyfelek elvesztése miatt, de az ügyfelekre is ráfér, hogy tudják és értsék mit vesznek. A Vanguard emiatt sem szeretne megfelelni ennek a szabályozásnak.
  • A marketing részévé kell tenni a célcsoport és a termék karakterisztikáit.
  • B2B esetén a termék kibocsájtójának meg kell fogalmazni a célcsoportot. Legyen világos milyen csoportnak alkalmas a termék, a termék könnyebben találja meg a célcsoportját. Az előző pont is ezt szolgálja, a marketing alapuljon a célcsoporton és a termék sajátosságain. Egy sportautót sem úgy reklámoznak, hogy milyen jól elfér benne a babaülés, hiszen ez nem jellemző a sportautókra. A pénzügyi termékek bonyolultabbak, segítsük az ügyfeleket ezzel is.
  • Be kell mutatni az értékesítő indítékait. Például jutalékot kap cserébe? Ezt fontos tisztázni, hiszen 75%-ban a jutalék vezérli az értékesítőket.
  • Eddig az volt független, aki legalább 2-3 szolgáltató termékeit értékesítette. Ez a rendszer nagyon rossz volt az ügyfélnek, mert nem fedték le számukra a piacot, azt a részt amit igen, a magas jutalékért tették. Vannak akik továbbra is függetlennek állítják be magukat, pedig jogilag közvetítők, ráadásul:

Január óta már csak az független, aki kizárólag az ügyféltől fogad el pénzt!!!

  • Független tanácsadóknak, közvetítőknek és menedzsereknek tilos ösztönzőket, ajándékokat vagy jutalékot elfogadni. Transzparensnek kell lenni ezzel kapcsolatban. Én például ajándékok esetén el tudok képzelni egy olyan megoldást, hogy bár átveszik (nem elfogadják) ezeket az ajándékokat, de ezeket összegyűjtik, tárolják és minden év januárjában kisorsolják az ügyfelek között. Így transzparensek is és az ügyfelek is jól járnak. De a jutalék természetesen ki van zárva!
    Amikor elindítottam a Pénzügyi Fitnesz céget én is átgondoltam mit is szeretnék én személyesen képviselni. Mi az amihez a nevemet adhatom? A könnyű és „gazdaságosabb” útvonal az lenne, ha termékeket ajánlanék jutalékért, ez világos. Most sem a könnyebb utat választottam, de csak a mellé tudok kiállni, hogy nektek jobb legyen. Talán az olvasók 90%-a nem is látja igazán mekkora értéket jelent a függetlenség. Igyekszem majd megmutatni.
  • A felügyeletnek minden tranzakcióról egy másodpercen belül értesülnie kell személyazonosító számmal és születési dátummal együtt.
  • Mindent dokumentálni kell, telefon beszélgetéseket, emailt, chat-et, Facebook posztokat, jegyzetet kell készíteni a találkozókról. Komoly cégek ezt eddig is megtették.
  • Tanácsot csak írásban (vagy hordozható adathordozón) lehet adni és csak alkalmassági nyilatkozattal, hogyan szolgálja az az ügyfél érdekét.
  • Időnként értékelést kell küldeni a termék teljesítményéről.
  • Ha legalább 10%-ot esik az ügyfél portfóliója, akkor értesíteni kell.

Hol marad az élmény?

Sokan azt mondják, hogy ezzel a pénzügyi termékek piaca lett a legszigorúbban szabályozott piac. De ez nem igaz. Még mindig elbújhat a gyógyszeripar mögött. Első kézből mondhatom, hogy a sok adminisztráció bár tehernek tűnik (és persze az is), de enélkül nem működne a rendszer. Sok “tanácsadó” fel van háborodva, hogy az ügyfeleknek bő fél órán át csak nyilatkozatokat kell aláírnia és ez milyen rossz élmény. Szerintem ez nagyon gyermeteg hozzáállás. Sokan tanácsadónak mondják magukat, pedig valójában jogilag közvetítők, de erről majd máskor.
Ha azt hirdetik, hogy az ügyfél érdeke az első, akkor miért nem örülnek az ügyfél érdekében történt változásoknak? Ehhez hozzá kell szokni, utána pedig jó esetben az lesz a furcsa, hogy eddig miért nem így csináltuk? Lehet, hogy furcsán hangzik, de a kedves ügyfeleknek pedig ne a közvetítők akarjanak élményt szerezni, ők nem vidámparkot üzemeltetnek. Mégis fontosabb lenne a jó kedvű értékesítés és a részben emiatt visszatérő ügyfél? Mégis ez lenne a motiváció? Az értékesítés és jutalékok??? Én így értelmezem a helyzetet…
Ráadásul ez mindkét fél érdekeit is védi. Ha például az ügyfél egy tanács hátrányaira hivatkozva panaszkodik, de nem a fent említett módon kapott ”tanácsot”, akkor a téma lezárható. Az ügyfeleknek is fejlődniük kell, de ezt amúgy is nagyon kellene, időt kell szánniuk a pénzügyi termékek kiválasztására, meg kell érteniük mit kapnak a pénzükért cserébe. Ezt is ellenzik a tanácsadók?
Az igaz, hogy ha egy pénzügyileg nem tudatos ember orra alá dugnak egy papírt, miszerint “ekkorák a költségek és válságban x%-ot fog esni, de tessék nyugodtan aláírni!” Az az ember furcsán fog nézni, hogy finoman fejezzem ki magam. Kezdetben sok ügyfél megijed. De majd tanulnak, tanulniuk is kellene, egy új szabályozásnak mindig vannak negatívumai. Ha megértéssel állunk a kérdéshez és szánunk rá időt, minden megoldható. Ebben az esetben nincs új információ, csak olyan amiről az ügyfél eddig nem tudott. Lehet róla vitázni, hogy mi a jó az ügyfélnek, de szerintem jó irányba haladunk ezzel a változással.

Tehát nagyon röviden összefoglalva erről szól a MIFID II, ezért kellett az elmúlt hónapokban MIFID II-vel kapcsolatos nyilatkozatokat és szerződés módosításokat elfogadnod. Remélem egy picit sikerült megértetni mi áll a hátterében. Ha kérdésed van, tedd fel nyugodtan!

Ezt a cikket megnézheted videós formában is, ahol jobban kifejtem a fentieket és más érdekellentéteket is bemutatok. A videó alatt megtalálod a kényelmes „időbélyegeket” a gyorsabb haladás érdekében.

Egyébként nyereményjátékot hirdettem! Ha most feliratkozol a hírlevelemre, lehet, hogy igazi holland ajándékot nyersz! Itt találod a részleteket!

 


Katt ide és nézd meg ezt a cikket videós formában is!Kérdezz bármit a Telegram app-on keresztül!Csatlakozz a Facebook oldalhoz, hogy ne maradj le semmiről!